السبت، 19 أبريل، 2008

This is Mohammad

أحاديث نبوية مترجمة الى الانجليزية

قال رسول الله صلي الله عليه وسلم:كان النبي يبعث الي قومه خاصة ,و بعثت الي الناس عامة.(البخاري)

..... the prophet said:every prophet before me was sent to his people alone ,but i have been sent to all mankind..........(bukhari


عن عبد الله بن الحارث رضي الله عنه قال :ما رايت احد اكثر تبسما من رسول الله صلي الله عليه و سلم (الترمذي)

abdullah ibn al-harith:said:I never saw anyone who smaild more than allah's Messenger (tirmid

عن عائشه -رضي الله عنها-قالت:كان كلام رسول الله -صلي الله عليه وسلم-كلاما فصلا،يفهمه كل من سمعه(ابو داود)

A'Ishah said:the prophet spoke in a simple and clear way so that all those who heard him ,understood him ;ABU DAWUD

قال رسول الله -صلي الله عليه وسلم-:من احب سنتي فقد احبني و من احبني كان معي في الجنه (الترمذي)

thePROPHET SAID:whoever loves my way of life (sunnah) loves me;and whoevr loves me will be wiht me in paradiseTirmidhi

عن انس بن مالك-رضي الله عنه-قال:خدمت النبي -صلي الله عليه و سلم-عشر سنين فما قال لي اف قط , و ما قال لشئ صنعته لم صنعته, و لا لشئ تركته لم تركته,و كان رسول الله-صلي الله وسلم عليه-من احسن الناس خلقا .(الترمذي)

Anas ibn Malik said:"i was in the prophet's service for ten years, and he never once said ''uff(i.e.shame)! to me .when Idid something (wrong) he never asked me,''why did you do that?'' when I did not do something (that I should have done) he never asked me, ''why did you not do that?'' The Messenger of Allah had the best disposition of all people'.Tirmidhi

قال رسول الله -صلي الله عليه وسلم-:ان الذي ليس في جوفه شئ من القران كالبيت الخرب(الترمذي)

The prophet said:'Aperson who has not learned any of the Qur'an is like a house in ruins'Tirmidhi

قال رسول الله صلي الله عليه و سلم:انما الاعمال بالنيات ,وانما لكل امرئ ما نوي (البخاري و مسلم)

The prophet said :'Actions will be judged a ccording to the intentions (behind them) ,and everyone will be repid accor ding to wgat he intended '. Bukhari ,Muslim

عن عائشه -رضي الله عنها-قالت:ما خير رسول الله- صلي الله عليه وسلم-بين امرين قط,الا اختار ايسرها الا ان يكون فيه اثم,فان كان اثما كان ابعد الناس منه(البخاري و مسلم)

A'ishah related:'Whenever the prophet was given a choice (between two things) he chose whatever was easier -unless it was sinful, in which case he was more careful than anyone to avoid it'Bukhari,Muslim

أحاديث نبوية مترجمة للأنجليزية,,


On the authority of Abu Musa Al Ashari (May Allah be pleased with him),who said: The prophet (peace and blussings of Allah be upon him) Said : "Charity is necessary for every nuslem " The prophet was asked : what if a person has nothing?, the prophet replied :" He should work with his own hands for his benefit and then give something out of such earning in charity " The companion asked : what if he is not able to work ?, The prophet said :"He should help poor and needy persons " The companian further asked : what if he cannot do even that ?, The prophet said :" He should urge others to do good " The companian submitted :what if he lacked that also ? , the prophet said :" He should check himself from doing evil ; that is also charity

عن أبي موسى الأشعري رضي الله عنه : عن النبي صلى الله عليه وسلم قال " على كل مسلم صدقة " قال : أرأيت ان لم يجد؟ قال " يعمل بيديه فينفع نفسه ويتصدق " قال ": أرأيت ان لم يستطع ؟ قال :" يعين ذا الحاجة الملهوف " قال : أرأيت ان لم يستطع ؟ قال : " يأمر بالمعروف أو الخير " قال : أرأيت إن لم يفعل ؟ قال :" يمسك عن الشر فإنها صدقة

On the authority of A,isha (may allah be pleased with him), who said : The messenger of allah peace and blessings of allah be upon him) said : " The best amongst you is he who is the most kind to his wife and I am the kindest amongst you to my wives

عن عائشة رضي الله عنها قالت : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : "خيركم خيركم لأهله وأنا خيركم لأهلي"

On the authority of Abu Hurairah(may allah be pleased with him), who said : The messenger of allah ( peace and blessings of allah be upon him) said : " Allah does not judge according to your bodies and appearances, but He scans your hearts and looks into your deeds "

عن أبي هريرة رضي الله عنه قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : إن الله لا ينظر إلى أجسامكم ، ولا إلى صوركم ، ولكن ينظر إلى قلوبكم وأعمالكم

On the authority of Abu Hurairah(may allah be pleased with him), who said : The messenger of allah ( peace and blessings of allah be upon him) said : " Every part of a person,s body must perform a charity every day the sun comes up : to act justly between two people is a charity ; to help a man with his mount, lifting him onto it or hoisting his belongings onto it is a charity; a good word is a charity; and removing a harmful thing from the road is a charity

قال رسول الله _صلى الله عليه وسلم _ كل سلامى من الناس عليه صدقة كل يوم تطلع فيه الشمس ، تعدل بين اثنين صدقة ، تعين الرجل في دابته فتحمله عليها أو ترفع له عليها متاعه صدقة ، والكلمة الطيبة صدقة ، وبكل خطوة تمشيها إلى الصلاة صدقة ، وتميط الأذى عن الطريق صدقة

On the authority of Abu Dharr (May Allah be pleased with him),who said: The prophet (peace and blussings of Allah be upon him) told mw Do not consider even the smallest good deed as insignificant; even meeting your brother with cheerful face is a good deed

عن أبي ذر جندب بن جنادة رضي الله عنه قال لي النبي صلى الله عليه وسلم ( لاتحقرن من المعروف شيئا ولو أن تلقى أخاك بوجه طليق )


On the authority of Adee bin Hatim ( May Allah be pleased with him),who said: The messenger of Allah ( Peace and plessings of Allah be upon him) said :"Save yourselves from Hell, even if it be by giving only half a date( of a palm tree) as charity ; and who does not have even that , should at least speak nicely

عن عدي بن حاتم رضي الله عنه قال : قال رسول الله _ صلى الله عليه وسلم _ اتقوا النار ولو بشق تمرة فمن لم يجد فبكلمة طيبة

this work .. to my real love .. my profet mohammed peace on him .

.هذا العمل.... الى حبيبى ورسولى محمد صلى الله عليه وسلم


هناك تعليقان (2):

غير معرف يقول...

طيب وفين الاحاديث اللى عن ارضاع الكبير ومباشرة الحائض ومقاتلة الاخرين اليكم هذا الموقع

www.freecopts.net/arabic

ودا تعليق على احد تساؤلات شاب مسلم
.........
الى الاخ مسلم 00اشكر اهتمامك وسؤالك الموجه لى فهذا يدل على رغبه فى الفهم اقدرها فيك 00اسمح لى بالتالى 00الفتره التى اضطهد فيها اهل قريش النبى لا يوجد عليها دليل واحد غير المزكور فى القران 000يعنى مفيش اى احد من المؤرخين او الكتاب تحدث عنها غير قرانكم 000ثانيا هنفترض ان دا حصل حقيقى لاحظ معى ان الرسول فى بداية دعوته كان ضعيف ولا يوجد معه عدد كاف من الاتباع الذين يستطيع بهم مواجهة قوه عظيمه مثل قريش بدليل انه بمجرد ان سنحت له الفرصه لم يتردد وهاجم قريش وكل القبائل المحيطه بها واستولى عليها بقوة السيف !!!!!00يعنى تطبيقا للمثل اللى بيقول يتمسكن لحد ما يتمكن 00فى البدايه ووقت الضعف الرسول انفق مع اهل قريش ان الذى يدخل منهم الاسلام لا يقبله بل يرده ومن يرجع عن الاسلام الى قريش لا يطالب به النبى 00دا كان وقت الضعف 00وقت القوه بقى يامحترم كان اللى يفكر انه يسيب دينه يدبح وظهرت ايه من بدل دينه فأقتلوه بعد ما كانت لا اكراه فى الدين 00شايف التغيير من والى 00شوية مسلمين -حوالى 12000 الف واحد بعد موت الرسول تركوا الاسلام اللى اكرهوا عليه - عارف ابو بكر عمل فيهم ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ دبحهم !!!!!!!!! امال كان فين التسامح فى بداية الدعوه ؟؟؟؟ وقت الضعف 00يا صاحبى الفاراللى يخاف من القطه ويجرى قدامها دا مش متسامح ولا عنده مبدأ التسامح دا مش قادر ليس الا 0000السيده التى وضعت "سم " فى طعام الرسول ومات فى الحكايه دى من الصحابه ولم يحدث شىء للرسول لأنه شك ان الطعام فيه شىء ماذا فعل الرسول للسيده ؟؟؟؟ دبحها !!!!!!!! شايف العفوا عند المقدره بيطبق ازاى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ شايف التسامح ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟وبعدين ان الرسول رفض ان يكون سيد على قريش مين قالك انه كان عايز يبقى سيد على قريش 00فقط 000لا يا غالى الموضوع اكبر من كدا 00دا عايز قريش وما حولها والشام وبلاد المغرب وعرس كسرى انو شراون والفرس والروم ومصر وليبيا وجميع البلاد التى يستطيع ان يصل اليها سيفه الكريم 00الرسول لو موجود حاليا كان زمانه بلع امريكا وبريطانيا واسبانيا وكل اوروبا وكان زمانك شفت الناس فى اوروبا بيناقشوا مشكلة " قربة الفساء " وهل تنقض الوضوء ام لا ؟؟ والدخول للحمام يكون بالرجل الشمال ولا الرجل اليمين ؟؟!!!! وهل يجوز نوم المرأه بجوار الحائط " الحيطه يعنى " على اساس انها مزكر ! كما افتى احد مشايخكم !!!!!!!وهل يجوز ان تتم رضاعة الكبير عن طريق لبن مبستر على اساس ان الاوروبيين نضاف شويه !!!!! يا اخى الرسول رفض ليس زهدا او تواضعا منه ولكنه نوع من " الطمع " فيما هو اكبر من ذلك 00اما موضوع النساء 00يا روحى على زهد الرسول ورفضه للحريم !! الله يرحمه كان عفيف جدا فى الموضوع دا 000دا يا حبة عينى فضلوا يقنعوه بالعافيه انه يتجوز مرضيش وقرر انه يكرس نفسه للرب يسوع !!!!!!!!!!! يا راجل دا كلام 000فكرتنى بواحد صاحبى فضل واحد فشار يكدب عليه وصاحبى ساكت مبيتكلمشى وفى النهايه بعد ما الفشار خلص كلامه وكدبه صاحبى بص له بحسره وقاله " احكى احكى مش اللى بيسمعك حمار !!!" 00انت فاكرنا حمير ولا ايه يا اخ مسلم 00ولا فاغكرنا " علوج " على رأى الصحاف 00!! دا عائشه لما كانت حائض كانت تتزر _يعنى لا مؤاخذه تحط قماشه _ وكان الرسول يمارس معها الجنس فى باقى جسمها 00!!!!!!!!كان زاهد بصحيح !!! الم يكن الرسول يدور على نسائه جميعا كل ساعه !!! لأنه اعطى قوة ثلاثين 000!!! ربنا يكون فى العون 000دا الرسول قال ان العذراء فضلت بتول علشان هيتجوزها فى الجنه _ عنده رؤيه مستقبليه وخطه خمسينيه زى خطة نظيف رئيس الوزرا _ 00" بالمناسبه نحب ان نهنىء السيده العذراء بهذا القران السعيد 00بس يا ترى هل المسيح موافق على ذلك ولا محدش اخد رأيه ؟؟؟!!!"000مش الرسول هو اللى حلل جواز المتعه وجواز المسيار وغيرهم 000يا راجل دا فى مره شاف مرات ابنه زيد عجبته اشتهاها _ مش عيب _نزلت ايه من السما فورا _بريد سريع _لم يكن محمدا اب احدا من الناس 00لماذا تخفى ما الله مبدديه 00ولغى التبنى واتجوز مرات ابنه !!!!!!!!!!!!!! طيب الغى الحروب وسفك الدم احسن 00دا من كتر زهد الرسول اتجوز بنت سنها 6 سنين !!!!!!!يعنى رايحه اولى ابتدائى 00كى جى 2 !!!! ودخل عليها على عمر 9 سنين 000لو الموقع يسمح كنت حكيتلك عن زهد الرسول مع النساء بس للاسف عيب وانا اتكسف اكتبه 0000

غير معرف يقول...

طيب وفين الاحاديث اللى عن ارضاع الكبير ومباشرة الحائض ومقاتلة الاخرين اليكم هذا الموقع

www.freecopts.net/arabic

ودا تعليق على احد تساؤلات شاب مسلم
.........
الى الاخ مسلم 00اشكر اهتمامك وسؤالك الموجه لى فهذا يدل على رغبه فى الفهم اقدرها فيك 00اسمح لى بالتالى 00الفتره التى اضطهد فيها اهل قريش النبى لا يوجد عليها دليل واحد غير المزكور فى القران 000يعنى مفيش اى احد من المؤرخين او الكتاب تحدث عنها غير قرانكم 000ثانيا هنفترض ان دا حصل حقيقى لاحظ معى ان الرسول فى بداية دعوته كان ضعيف ولا يوجد معه عدد كاف من الاتباع الذين يستطيع بهم مواجهة قوه عظيمه مثل قريش بدليل انه بمجرد ان سنحت له الفرصه لم يتردد وهاجم قريش وكل القبائل المحيطه بها واستولى عليها بقوة السيف !!!!!00يعنى تطبيقا للمثل اللى بيقول يتمسكن لحد ما يتمكن 00فى البدايه ووقت الضعف الرسول انفق مع اهل قريش ان الذى يدخل منهم الاسلام لا يقبله بل يرده ومن يرجع عن الاسلام الى قريش لا يطالب به النبى 00دا كان وقت الضعف 00وقت القوه بقى يامحترم كان اللى يفكر انه يسيب دينه يدبح وظهرت ايه من بدل دينه فأقتلوه بعد ما كانت لا اكراه فى الدين 00شايف التغيير من والى 00شوية مسلمين -حوالى 12000 الف واحد بعد موت الرسول تركوا الاسلام اللى اكرهوا عليه - عارف ابو بكر عمل فيهم ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ دبحهم !!!!!!!!! امال كان فين التسامح فى بداية الدعوه ؟؟؟؟ وقت الضعف 00يا صاحبى الفاراللى يخاف من القطه ويجرى قدامها دا مش متسامح ولا عنده مبدأ التسامح دا مش قادر ليس الا 0000السيده التى وضعت "سم " فى طعام الرسول ومات فى الحكايه دى من الصحابه ولم يحدث شىء للرسول لأنه شك ان الطعام فيه شىء ماذا فعل الرسول للسيده ؟؟؟؟ دبحها !!!!!!!! شايف العفوا عند المقدره بيطبق ازاى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ شايف التسامح ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟وبعدين ان الرسول رفض ان يكون سيد على قريش مين قالك انه كان عايز يبقى سيد على قريش 00فقط 000لا يا غالى الموضوع اكبر من كدا 00دا عايز قريش وما حولها والشام وبلاد المغرب وعرس كسرى انو شراون والفرس والروم ومصر وليبيا وجميع البلاد التى يستطيع ان يصل اليها سيفه الكريم 00الرسول لو موجود حاليا كان زمانه بلع امريكا وبريطانيا واسبانيا وكل اوروبا وكان زمانك شفت الناس فى اوروبا بيناقشوا مشكلة " قربة الفساء " وهل تنقض الوضوء ام لا ؟؟ والدخول للحمام يكون بالرجل الشمال ولا الرجل اليمين ؟؟!!!! وهل يجوز نوم المرأه بجوار الحائط " الحيطه يعنى " على اساس انها مزكر ! كما افتى احد مشايخكم !!!!!!!وهل يجوز ان تتم رضاعة الكبير عن طريق لبن مبستر على اساس ان الاوروبيين نضاف شويه !!!!! يا اخى الرسول رفض ليس زهدا او تواضعا منه ولكنه نوع من " الطمع " فيما هو اكبر من ذلك 00اما موضوع النساء 00يا روحى على زهد الرسول ورفضه للحريم !! الله يرحمه كان عفيف جدا فى الموضوع دا 000دا يا حبة عينى فضلوا يقنعوه بالعافيه انه يتجوز مرضيش وقرر انه يكرس نفسه للرب يسوع !!!!!!!!!!! يا راجل دا كلام 000فكرتنى بواحد صاحبى فضل واحد فشار يكدب عليه وصاحبى ساكت مبيتكلمشى وفى النهايه بعد ما الفشار خلص كلامه وكدبه صاحبى بص له بحسره وقاله " احكى احكى مش اللى بيسمعك حمار !!!" 00انت فاكرنا حمير ولا ايه يا اخ مسلم 00ولا فاغكرنا " علوج " على رأى الصحاف 00!! دا عائشه لما كانت حائض كانت تتزر _يعنى لا مؤاخذه تحط قماشه _ وكان الرسول يمارس معها الجنس فى باقى جسمها 00!!!!!!!!كان زاهد بصحيح !!! الم يكن الرسول يدور على نسائه جميعا كل ساعه !!! لأنه اعطى قوة ثلاثين 000!!! ربنا يكون فى العون 000دا الرسول قال ان العذراء فضلت بتول علشان هيتجوزها فى الجنه _ عنده رؤيه مستقبليه وخطه خمسينيه زى خطة نظيف رئيس الوزرا _ 00" بالمناسبه نحب ان نهنىء السيده العذراء بهذا القران السعيد 00بس يا ترى هل المسيح موافق على ذلك ولا محدش اخد رأيه ؟؟؟!!!"000مش الرسول هو اللى حلل جواز المتعه وجواز المسيار وغيرهم 000يا راجل دا فى مره شاف مرات ابنه زيد عجبته اشتهاها _ مش عيب _نزلت ايه من السما فورا _بريد سريع _لم يكن محمدا اب احدا من الناس 00لماذا تخفى ما الله مبدديه 00ولغى التبنى واتجوز مرات ابنه !!!!!!!!!!!!!! طيب الغى الحروب وسفك الدم احسن 00دا من كتر زهد الرسول اتجوز بنت سنها 6 سنين !!!!!!!يعنى رايحه اولى ابتدائى 00كى جى 2 !!!! ودخل عليها على عمر 9 سنين 000لو الموقع يسمح كنت حكيتلك عن زهد الرسول مع النساء بس للاسف عيب وانا اتكسف اكتبه 0000